smått skräckslagen härnu

Har sett på ett grymt intressant program: Vi äter oss till döds - om fetma och graviditet
Även om jag inte har någon kraftig övervikt så blir man väldigt eftertänksam efter att ha sett detta avsnitt.
Lite av innehållet av vad som kan hända en överviktig kvinna:

¤Man har mycket svårare att bli gravid
¤Hög risk för graviditetsdiabetes
¤Högt blodtryck
¤Vid ca 5 kg övervikt fördubblas risken för komplicerad graviditet och förlossning
¤Högre risk för havandeskapsförgiftning
¤Svårare att uppskatta barnets vikt
¤Svårt att se eventuella avvikelser på ultraljud - suddig bild
¤Både mor och barn löper större risk för komplikationer
¤Barnet är ofta stort

15% av Sveriges gravida är överviktiga, och det blir mer o mer vanligt.

Jag har nu fått en otrolig sporre att gå ner mina extra kilon. Jag vill inte få problem med att bli gravid, även om barn inte finns i min planering inom det närmsta. Och jag vill definitivt inte sätta mitt eget samt barnets liv på spel på grund av en eventuell övervikt. Har man viljan så kan man ju faktiskt gå ner i vikt.
Jag sitter här lite smått skräckslagen nu...


Kommentarer
Postat av: Solis

:o Låter som ett otäckt program hörru! Men, visst, allt som ökar på motivationen är ju positivt :) Det brukar ju vara brist på motivation som sätter käppar i hjulet. Lycka till med viktminskningen, men ta det lugnt. Du ser verkligen inte ut att ha några extrakilon att bli av med på din bild.

Sköt om dig och hoppas febern släpper snart.

2008-01-17 @ 23:08:07
URL: http://hemmahossolis.blogg.se

Säg din mening här:

Kallas för:
Kom ihåg mig?

Din mail: (bara jag som ser den)

Har du någon blogg?:

Dina krumelurer:

Trackback
RSS 2.0